Deutsche Bank heeft de afgelopen maanden een opvallende rol gespeeld in de wereldeconomie. De grootste Duitse bank was de eerste om bij de Europese Centrale Bank aan de bel te trekken met betrekking tot de nefaste gevolgen van de politiek van negatieve rentevoeten. De boodschap liet aan duidelijkheid niets te wensen over: de commerciële banken worden vermorzeld door de roekeloze politiek van de centrale banken. Uiteraard werd er aan dovemansoren gepraat, want de ECB blijft volharden in de boze. Inmiddels is Deutsche bank met een nieuwe waarschuwing naar buiten gekomen.
De vertragende wereldhandel doet overal alarmlichten flikkeren: er hangt onheil in de lucht. Opnieuw een boodschap waar geen tekening bij gemaakt moet worden. Want uit de cijfers blijkt duidelijk dat de groei van de wereldhandel al verschillende jaren op rij de groei van het wereldwijde BBP niet meer kan volgen. Dat is vooral verontrustend omdat die groei van het BBP allesbehalve indrukwekkend mag genoemd worden. Dat plaatst de wereldhandel in een nog zwakker perspectief.
WTO hoofdeconoom Robert Koopman verwijst naar een artikel verschenen in de Wall Street Journal vorige herfst, waarin de huidige groei van de wereldhandel werd berekend op amper 3% per jaar. Dat is maar half zo veel als tijdens de periode 1983-2008. In dat artikel wordt Scott Miller, trade expert aan het Center for Strategic and International Studies in Washington D.C. aan het woord gelaten. Die is van mening dat de piek in de wereldhandel in 2007. Sindsdien is er ergens iets in de machinerie beginnen te haperen.
Dat blijkt onder andere uit de evolutie van de Baltic Dry Index, deze index die de evolutie van de prijzen van het transport van bulkproducten overzee weergeeft is teruggevallen tot een historisch dieptepunt. Maar ook in de Verenigde Staten werd in november van vorig jaar een daling van het vrachtvervoer opgetekend, iets wat als zeer ongewoon mag bestempeld worden. Maersk CEO Nils Andersen beweert onomwonden dat de situatie erger is dan in 2008. De olieprijs staat lager, de prijzen voor vrachtvervoer zijn lager. Er hangt dus ‘iets’ in de lucht en dat ‘iets’ belooft niet veel goeds. Wanneer de kat op de koord gaat, kan het financieel systeem wel eens op zijn grondvesten beginnen te daveren. En die kat zou wel eens sneller dan verwacht tevoorschijn kunnen komen.