Wie gelooft nog dat de Chinese economie midden in de tuin van Eden ligt? Eerlijk is eerlijk: niemand meer. Enkele jaren geleden leek China nochtans het nieuwe Walhalla. Herinner u dat Chinese bedrijven massaal in ons land zouden investeren en voor werkgelegenheid zouden zorgen. De Belgen die zijn aangeworven door deze bedrijven mogen zich meteen bij ons aanmelden, we zijn er heilig van overtuigd dat het er zelfs in een best case scenario niet meer dan een handvol zullen zijn. Als het er al zoveel zijn.
De Chinese economie is inderdaad noodgedwongen een toontje lager gaan zingen. Ze is volop bezig met de transitie van een exportgedreven economie naar eentje die meer op de dienstverlenende sector steunt. En een dergelijk proces gaat automatisch gepaard met veel pijn. De rol van China als motor van de wereldeconomie staat steeds meer ter discussie, sommige economen zijn zelfs van mening dat die rol door India zal overgenomen worden. Dat land heeft zich namelijk in mindere mate bezondigd aan het aangaan van schulden.
Hoe erg is het gesteld met de verzwakking van de Chinese economie? Heel erg, als we de evolutie van de China Containerized Freight Index (CCFI) bekijken. Deze index weerspiegelt de kostprijs van het vervoer van containers vanuit de Chinese havens naar de rest van de wereld. Deze week is de stand van de CCFI teruggevallen tot een nieuw historisch dieptepunt. Hiermee wordt nogmaals bevestigd dat het scheepvaartverkeer vanuit de Chinese havens in sneltreinvaart is teruggevallen. Een evolutie die bovendien nog niet lijkt te zijn gestopt.
De snelheid waarmee de China Containerized Freight Index is gedaald, spreekt alleszins tot de verbeelding. Ten opzichte van februari vorig jaar zijn de prijzen voor transporten vanuit de 14 belangrijkste Chinese havens met meer dan 40% gedaald. In 1998, toen de CCFI, werd geïntroduceerd stond deze index op 1000 en bijna 20 jaar later heeft hij meer dan 1/3de van zijn waarde verloren. Dat het allemaal snel gaat, wordt aangetoond door de daling van de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), de index die het transport vanuit Shanghai weerspiegelt. Deze deelindex is vorige week alleen al met 3,60% gedaald.