We kunnen zonder enige vorm van overdrijving stellen dat de Chinezen iets hebben met goud. Het gele metaal heeft een diepe culturele betekenis in China, wat onder andere tot gevolg heeft dat het land één van de grootste klanten op de goudmarkt is. Bovendien stijgt de vraag naar goud er nog steeds, dit als gevolg van een combinatie van een stijgende welvaart, globale economie onzekerheid en een wijziging in de politiek van de centrale banken.
Er zijn daarnaast 4 belangrijke factoren die de vraag naar goud aanzwengelen: de vraag vanuit de juwelensector, het gebruik in de industrie, aankopen door de centrale banken en een sterke interesse vanuit de kant van de kleine kopers. Goud speelt een belangrijke rol bij feesten in China, het is een traditioneel geschenk bij huwelijken en geboortes. Vooral bij Lunar New Year en tijdens de Golden Week in oktober is het erg druk bij goudhandelaren en juwelenwinkels.
De Chinezen liggen er voorlopig dan ook niet wakker van dat de goudprijs blijft ‘hangen’. Het biedt de Chinezen namelijk de kans om aan nog steeds interessante prijzen te kopen. Ondanks de kwakkelende prijs steeg de vraag naar juwelen in China vorig jaar met 3% om een nieuwe piek voor de afgelopen 3 jaar te bereiken op 23,70 miljoen troy ounce. Dat is niet meer of niet minder dan 30% van de totale wereldvraag.
De World Gold Council (WGC) verwacht dat de stijgende welvaart van de Chinese middenklasse de vraag naar goud in de komende maanden en jaren zal doen stijgen. De goudprijs zal dus vanuit het vroegere Middenrijk op voldoende steun mogen rekenen om het baissepotentieel beperkt te houden. Het opwaarts potentieel kan anderzijds vanaf de huidige niveaus enorm groot zijn.
Wat doe ik best voor de globale reset?
Maak een afspraak en wordt de grote winnaar!
Meer weten over het financiële eindspel?