Indien de Europese Unie faalt om de vluchtelingenstroom snel gecontroleerd te krijgen zal dit miljarden euro’s kosten. Dit zou niet enkel een ramp betekenen voor Europa maar voor de gehele wereldeconomie welke mee ten onder zouden gaan. Recente risicoanalyses tonen een angstaanjagend beeld welke Europa te wachten staat bij een verderzetting van de huidige toestand.
De instroom van de miljoenen vluchtelingen verandert Europa momenteel op een manier waarbij de toekomst nog moeilijk te voorspellen valt. Volgens het onderzoeksinstituut “Control Risks”, welk de gevolgen op de wereldeconomie heeft geanalyseerd, zou dit mogelijk met dramatische gevolgen kunnen aflopen. Niet de vluchtelingencrisis op zich vormt de grootste bedreiging maar eerder de populistische reactie op de enorme instroom.
Volgens Control Risks is een terugkeer van de nationalistische bewegingen een ernstige bedreiging voor de welvaart van Europa. Indien deze populisten nog meer aan kracht winnen zou de reeds kwakkelende Europese economie beven op zijn grondvesten waarschuwen de onderzoekers. Bovendien staat de veiligheid van de burgers door het gebrek aan samenwerking op het spel.
Indien de vluchtelingencrisis het komende jaar niet opgelost geraakt zijn niet enkel de economische gevolgen maar ook de politieke gevolgen enorm. Dit risico is zodanig hoog dat dit geschetst wordt als één van de grootste bedreigingen voor de wereldeconomie in 2016.
De sluipende ontbinding van Europa, veroorzaakt door nationalistische krachten, kan een stuk ernstiger zijn dan een eventuele exit van het Groot-Brittannië. Als de schade van een eventuele Brexit wordt geschat op ongeveer 313 miljard euro en dit slechts een fractie zou zijn van het risico van een ineenstorting van de gehele Europese Unie kan men een beeld beginnen vormen van de huidige dreiging.
Nationalisme bedreigt het economische weefsel
Het verlies van welvaart zal grotendeels veroorzaakt worden door de beperking van het vrije verkeer van goederen. Het hoge aantal vluchtelingen alleen zal de Europese Unie niet destabiliseren aldus de analyse van Control Risks. Maar in het ergste geval worden de grenzen terug gesloten wat nu reeds zichtbaar is bij diverse landen binnen de Europese Unie. Op die manier zou de economie van het Europese continent opnieuw fragmenteren, welke het einde zou betekenen van één van werelds grootste economische blokken.
Indien de druk zal blijven toenemen zal het Schengenakkoord teniet gedaan worden waardoor niet enkel het vrije verkeer van goederen maar ook van personen zal stoppen. Sommigen landen zouden eventueel kunnen beslissen om een mini-Schengen zone op te richten welke reeds meermaals ter sprake is gekomen. Het hardnekkige gerucht blijft hoorbaar dat een blok met Duitsland, Oostenrijk en de Benelux-landen een doorstart zou maken in dat geval. Zowel in de Duitse als Nederlandse pers werd hier reeds meermaals over gesproken. Dit eventueel gekoppeld aan een mini-financiële unie welke reeds ter sprake kwam tijdens de euro-crisis. Deze kernlanden zouden samen nog steeds een belangrijke financieel blok vormen (eventueel met verregaande akkoorden met eventuele buurlanden).
Veiligheid
Naast de economische en politieke gevolgen zou een versplintering van de Europese Unie ook belangrijke veiligheidsproblemen met zich meebrengen. Niet enkel zou de samenwerking om zich te verdedigen tegen de verhoogde terroristische dreigingen moeizamer verlopen maar ook de politieke macht zou sterk inkrimpen.
vluchtelingencrisis_gevaar2
Veiligheidsrisico’s wereldwijd voor 2016
Overige risico’s
De overige risico’s welke Control Risks ziet voor 2016 gaan enerzijds over China en anderzijds over het Syrische conflict. Voor China ziet men nog steeds “veel groeipotentieel”. China staat vandaag waar Japan stond in de jaren van ’60 van de vorige eeuw. Het land heeft nog enorm potentieel met de uitbouw van de binnenlandse economie het verder veroveren van zijn plaats binnen de wereldeconomie. Indien de overheid erin slaagt om de corruptie en de milieuproblemen aan te pakken kan China opnieuw aanknopen met een sterke groei.
Voor het Syrische conflict ziet de situatie er minder rooskleurig uit. Het eerste risico is hierbij dat IS vaste grond verkrijgt en hun kalifaat uitbreiden richting Midden-Oosten. Het tweede risico bestaat voornamelijk uit de deelname van de diverse landen in de Syrische burgeroorlog. Naast Rusland wordt de inmenging van Iran en Saoedi-Arabië met argusogen bekeken. Deze twee landen zijn in volle strijd gewikkeld om de hegemonie van het Midden-Oosten voor de komende decennia.